Május 3-án ballagtunk el a gimnáziumi 12. osztályból, ezzel hivatalosan is befejezve középiskolai tanulmányainkat. Ezután számot adhattunk eddigi tudásunkról.
Május 6-án megkezdődtek az írásbeli érettségik mégpedig magyar nyelv és irodalommal. Nagyon örültem, hogy ezzel kezdünk, ugyanis magyarból nagyon jó vagyok és így legalább a kezdeti feszültségek is kisebbek lettek. Az első részben, mint mindig, szövegértési feladattal kellett kezdeni az írásbelit. Gósy Mária nyelvész által írt gyermekek nyelvfejlődéséről szóló szöveget kellett az adott kérdések alapján ismertetni. Nagyon örültem ennek a résznek, ugyanis imádom a gyerekeket és jártas is vagyok a testvéreim által a nyelvfejlődésükben. Így talán könnyebben is emlékeztem vissza a szöveg kacifántosabb részeire is. Az idő húzós volt, hiszen nagyon sok kérdésre kellett válaszolni, így pont a lejárati időre fejeztem be a kérdések megválaszolását. A második részben 3 szövegalkotás közül lehetett választani, ebből az osztályban kijelenthetem, hogy én voltam a legjobb, mindig én írtam a legjobbakat, magyar tanárom legnagyobb örömére. Úgy indultam neki, hogy az összehasonlító verselemzést biztosan nem fogom választani, vagy érvelni fogok, vagy novellát elemezni. Egy kis csavart hoztak be idén a feladatkészítők, ugyanis nem novellát kellett elemezni, hanem egy elbeszélést, ami egy kicsiben tér el a novellától, ám az írót 2 héttel az írásbeli előtt néztük át, mivel tanárunk esélyesnek látta, hogy tőle is lesz feladat az érettségiben. Így Márai Sándor Az árva című elbeszélését elemeztem. Itt már az idő is bőven elég volt. 1 órával előbb lettem kész egy igencsak hosszú irományommal. 2-3 hétre rá tudtuk meg az írásbeli eredményét, melyben 100 pontból elértem 80 pontot.
Május 7-én matematikával folytatódott az írásbeli. Nagyon sokan ettől tartanak a legjobban. Ezzel ellentétben nekem ez volt a magyar mellett a másik, amelyben a legbiztosabb voltam. 4 év alatt itthon semmit sem kellett készülnöm matekra és így voltam 4-es 5-ös. Lehet, hogy felelőtlenül fog hangzani, de én azon kívül amit órákon gyakoroltunk és itthon egy feladatot se gyakoroltam az érettségire, annyira biztos voltam a dolgomban. (Magyarra se nagyon készültem az itthon írt kötelező szövegalkotásokon kívül) Képleteket sem tanultam ugyanis a fontosabbakat órákon megtanultam, a bonyolultabbakat pedig a függvénytáblázat segítségével megoldottam. Az első rövidebb feladatokkal hamar kész lettem, maradt egy csomó időm. A második résznél talán 10-20 perccel előbb lettem kész. Elég jónak éreztem, 1-2 feladatnál hibázhattam egy párat, így éreztem. Mivel mateknál nincs szóbeli így ezen már nem lehet javítani. Szintén megtudhattuk, hogy hogy is sikerült, és láss csodát 100 pontból ismét 80 pontot szereztem. Ezt ugye nem nehéz kiszámolni, hogy pont a 80%-a, így az érdemjegyem 5-ös!!!
Május 8-án történelem kezdődött. Ettől viszont elmondhatatlanul féltem, ugyanis se általános iskolában, se középiskolában nem teljesítettem kiemelkedően. Sőt... kimondhatom, hogy ezt a tantárgyat szeretem a legkevésbé. Mindenkinek, aki készül ajánlom a folyamatos, óráról órára való készülést, ugyanis ezt csak így lehet teljesíteni. A többieknek pedig ott van a józan paraszti ész a történelmi atlasz használatával. Az első részében 12 "rövid" kérdésre kellett válaszolni, amit a vártnál sokkal nehezebbre készítettek el (lehet, hogy csak én érzem így), bár annyira nem éreztem vészesnek a válaszadásokat. Mindenhová tudtam írni, az már más kérdés, hogy nem minden volt tökéletes. A második részben jött a szövegalkotási feladat, vagyis az esszékérdések. 8 feladat közül kellett választani 2 kicsit és 1 nagyot. Kis esszének Széchenyi reformprogramját és az ENSZ működését választottam, míg nagy esszének a cigányság helyzetét országunkban. Itt viszont, írói képességeimet felhasználva, úgy éreztem, hogy igazán szárnyalhatok. Nagyon örültem ezeknek a kérdéseknek. Ismét elérkeztünk az eredményhirdetésig, ahol 90 pontból 49 pontot szereztem. Ez az osztályban erős középmezőnynek számít.
Május 9-én a választott nyelvemmel, az angollal folytattam. Kíváncsisággal vártam ezt a napot, ugyanis az angol órák keretein kívül nem járok semmilyen nyelvtanárhoz, mégis jónak érzem bizonyos szintig magamat angolból. A legelső rész a 'reading', vagyis az olvasott szöveg értelmezése nagyon jól ment. Órákon nagyon sokat gyakoroltunk, olvastunk így csillogtathattam tudásom. Második rész a 'use of english', vagyis a nyelvhelyesség volt, amit szintén nem éreztem nehéznek, bár itt már volt pár dolog amiben nem voltam biztos. Harmadiknak jött a 'listening', vagyis a szöveghallgatás. Na itt aztán bepánikoltam. Annyira leblokkoltam, hogy alig értettem a szöveget és így kevertem mindent. Osztálytársaimnak is ez a rész okozta a legnagyobb problémát. Negyedik rész a 'writing', vagyis az íráskészség. Viszonylag könnyű feladatok voltak, úgyhogy ezt is sikerült megcsinálnom. 117 pontból elértem 79 pontot.
Május 14-én az 5-nek választott tantárgyam biológia következett. Történelem mellett ez volt a másik "mumus". Akkor nagyon megbántam, hogy ezt választottam, de végül is jóra fordult a dolog, ugyanis egészen jó feladatok voltak, amit átgondolva könnyen meg lehetett válaszolni. Jó, azért a tudás sem volt elhanyagolható. 100 pontból 72 pontot sikerült összegyűjtenem. Nagyon örültem neki!!!
Ezzel le is zárult az írásbeli, jöhetett a szóbelire való felkészülés, mint arról jó néhány posztban be is számoltam nektek. De akkor nézzük is, hogy mi történt a szóbelin:
Június 24-én (A 18. SZÜLINAPOMON!!) 7:30-ra kellett bemennünk az iskolába, ahol egy megnyitón vehettünk részt. Szerencsésnek éreztem magam, ugyanis 4-nek lettem beosztva, így a megnyitó végével másik 4 társammal bent kellett maradnom a terembe és meg is kezdődött a valódi tudáspróba. Angollal kezdtünk, végig hallgattam az előttem lévő 3 ember feleletét és én következtem. Itt igazán feloldódtam és simán tudtam beszélgetni a tanárral, nagyon jól éreztem magam. (Később visszahallottam, hogy az angol tanár el volt tőlem ájulva, hogy milyen jól szerepeltem) Ezután a törit húztam ki, 56-os forradalom és szabadságharc. Ha ciki, ha nem hirtelen úgy leblokkoltam, kidolgozási idő alatt hirtelen csak bambultam magam elé. De aztán rájöttem, hogy miért ne tudnám. Elkezdtem írni. Bár pár dolgot kihagytam, meg volt egy kis keveredés is bennem, nem volt annyira vészes. Magyar: irodalomból kihúztam Csokonait és a stílusjegyek keveredését költészetében, itt szintén szárnyaltam, talán 1-2 dologra nem tudtam választ adni. Nyelvtanból az érvelést húztam és, mint már említettem, nagyon jó vagyok belőle, ezért ez is úgy ment mint a karikacsapás. Biológia: hát itt eléggé érdekes helyzet állt elő, ugyanis az írásbeli érettségi után még volt egy csomó plusz óra, ugyanis nem értünk az anyag végére, valamint az összes tételt sem sikerült átvennünk. Összesen 1 órán voltam bent, így volt egy pár tétel amiről fogalmam sem volt. Biológiából 1 lapot húzol, amin szerepel egy elméleti tétel, valamint egy gyakorlati. A) kérdésnek a szarvasbogarat kaptam, ezt kellett elemeznem, különböző állathatározók segítségével (gyakorlati). B) kérdésem az egyedfejlődés volt, amiről még azt sem tudtam, hogy tétel, de ennek ellenére az egészet tudtam. Biológiánál annyira feloldódtam, hogy úgy beszéltem mint egy gép, állítólag a többiek néztek is, hogy mennyire okos vagyok (Hehe).
Összegzés: elérkeztünk június 26-ához, a bizonyítványosztáshoz. Kihívott az érettségi elnök, átadta a bizonyítványt, közben pedig megjegyezte, hogy a magyar feleletem kiemelkedő volt (magyar,német szakos tanár). Ez nagyon jól esett. És akkor nézzük a végeredményt:
-
Matek: 80% --> 5-ös
-
Magyar: 80% -->5-ös
-
Töri 57% --> 3-as (majdnem 4-es)
-
Angol 72% --> 4-es
-
Biológia 75% --> 4-es (majdnem max pontos szóbeli)
Minden készülő diákot megnyugtatok, hogy a riogatással ellentétben ez nem is annyira vészes dolog, de azért nem árt komolyan venni. Az érettségi elnök, a mondottakkal ellentétben, nagyon rendes és segítőkész volt, csakúgy mint a tanárok.
Üdv.: U.